RUNNING

8 motivatie tips om weer te beginnen met hardlopen

motivatie tips

Nou, het ging lekker! ik liep netjes mijn 3 trainingen in de week. Ik ging vooruit, langere afstanden, snellere tijden. Maar soms gaat het dan even een beetje mis. Of door een vakantie of in mijn geval, ben ik door mijn rug gegaan waardoor ik de eerste 2 dagen niet eens zelfstandig uit mijn bed kon klimmen en de dagen erna een heuse liefdesverhouding had met de pillen die de dokter mij voorschreef. Toen ik bij de huisartsenpost doodleuk vroeg, wanneer ik weer kon beginnen  met hardlopen, kreeg ik als respons dat ik maar eerst eens even weer normaal moest gaan lopen ipv een 80-jarige.

Nee dan is hardlopen wel het allerlaatste waar je aan denkt. Daarnaast had ik ook nog het geluk, dat ik af en toe (oke, misschien wat vaker) zo ontzettend lomp kan zijn, en heb ik net nadat mijn rug weer normaal aanvoelde mijn knie ontzettend hard gestoten tegen onze voordeur waardoor ik deze niet eens kon buigen. Al met al heeft dit geresulteerd in een dikke 5 weken niet kunnen lopen, balen dus! Daarom voor jou en mij deze 8 motivatie tips om weer terug in je oude ritme te komen. De afgelopen keren heb ik al dankbaar gebruik gemaakt van motivatie tip nummer 4, thanks N. het was weer ontzettend gezellig!

1) Maak hardlopen onderdeel van je planning!

Zoals het die weken voorafgaand aan je vakantie goed ging, kan het nu ook weer gaan. Waarschijnlijk heb je toen namelijk je hardloopuurtjes ingepland. Zo niet, dan gaan we dat nu wel doen! Noteer het in je agenda, zodat het een afspraak met jezelf wordt. Als je gaat wachten op het moment dat je even vrij hebt, gaat het er niet van komen. Wij zijn tegenwoordig nu eenmaal zo druk! Vaste tijdstippen op vaste dagen wil ook helpen, zo creëer je een routine.

2)Doe inspiratie op

Lees boeken/tijdschriften over hardlopen. Word lid van een loopgroep op Facebook of kijk deze korte documentaire op youtyube. Wedden dat je dan staat te springen om je hardloopschoenen aan te doen.

3) Stel jezelf doelen

Schrijf je in voor een evenement, een race of bepaal voor jezelf wanneer je X- aantal kilometers wilt  rennen. Maakt niet uit wat je doelen zijn, misschien wel 5 min. achter elkaar kunnen hardlopen, zolang je ze maar stelt. Doelen werken altijd extra motiverend, ik heb al een eerder over het stellen van doelen geschreven en hier kun je lezen waarom doelen stellen zo belangrijk is.

4) Loop samen met een maatje

Samen lopen is natuurlijk veel leuker en gezelliger! Wanneer ik aanvoel dat ik bijvoorbeeld de volgende morgen moeite ga hebben om mijn loopschoenen aan te trekken, zorg ik dat ik afspreek met een vriendinnetje van mij. Kun  je gelijk de hele week bespreken en vliegen de kilometers voorbij! Je kunt je ook nog altijd aansluiten bij een loopgroep of atletiekclub. Hierdoor doe je ook nog eens meer kennis op 😉

5) Varieer in de routes die je loopt

Ik loop het liefste in het bos, dit omdat ik het heerlijk vind om van de gebaande paden af te gaan. Iedere keer het zelfde rondje om de kerk werkt natuurlijk niet motiverend. Zoek daarom eens wat leuke routes uit! Daarnaast kun je ook nog varieren in de verschillende trainingsvormen zelf. Heuveltraining, interval training of gewoon een duurloop, kunnen je loopervaring net een beetje extra pit geven.

6) Luister naar muziek tijdens het lopen

Muziek kan heel motiverend werken, ik heb het geluk gehad dat ik hier mijn masterscriptie over heb mogen schrijven. Een up-beat tempo kan je net een beetje meer pushen wanneer je het nodig hebt. Ga op zoek naar jouw powersong, die kun je dan opzetten wanneer je het een tikkeltje moeilijk hebt 😉

7)Nieuwe hardloopkleding

Nieuwe hardloopkleding schreeuwt om naar buiten te gaan en die hardloop schoenen aan te trekken. Niks motiverender toch? En ook gelijk weer een mooi excuus voor ons dames om dat winkelmandje vol te gooien. Zonde om al die nieuwe mooie spulletjes in de kast te laten staan.

8) Beloon jezel na afloop

Wat voor mij een ultiem gevoel van gelukzaligheid geeft is na een hele zware training, een lekker een warm bad/douche nemen en dan lekker met een hele zachte deken en een goed boek in schoon opgemaakt bed te ploffen. Heerlijk vind ik dat! Of wat dacht je van een klein dutje 😉 Dit zijn voor mij momentjes dat ik helemaal tot rust kom.

Wat doe jij als je even helemaal geen motivatie hebt? Ik ben benieuwd naar jouw motivatie tips! Voor tips over interessante documentaires over hardlopen, houd ik mij ook aanbevolen 😉

 

Wil je meer weten over de onderwerpen hardlopen, reizen en/of voeding? Meld je dan nu aan voor mijn nieuwsbrief.

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply
    Jenn
    augustus 21, 2015 at 12:12 pm

    Goeie tips! Vooral een doel stellen werkt goed.

    • Reply
      Jacqueline Jacobs
      augustus 24, 2015 at 8:44 am

      Dankje! Ja ik merk ook wanneer ik een doel voor ogen heb, het net allemaal wat lekkerder loopt! haha
      Heb jij een doel voor ogen?

  • Reply
    Ruud
    augustus 23, 2015 at 8:46 pm

    Leuke blog. Ga zo door

  • Leave a Reply